Top 3

 

TOP-3 VALKUILEN IN PROMO(WEB)TEKSTEN

VALKUIL 1: GOEDKEURING VRAGEN

Waarom worden jouw (web)teksten op z’n hoogst vriendelijk (uit)gelezen? Maar besluit vervolgens (bijna) niemand om jouw betaalde dienst af te nemen?

Omdat je – heel menselijk, maar niet effectief – door de potentiële klant aardig gevonden wil worden.

En je in je promo(web)teksten (te veel) aanstuurt op goedkeuring van jou als persóón!

Niet doen.

Het gaat niet om jóu, het gaat om de klanten.

Het gaat om de dienst die je te bieden hebt en in hoeverre die in staat is jouw klanten te helpen bij het verwezenlijken van hun doelstelling.

Dát is het enige wat telt.

Daar dient de tekst over te gaan.

En alléén daarover.

Dat jij het bent die de dienst levert en dat jij lief, leuk, aardig en ervaren bent, is – grof gezegd – totaal niet doorslaggevend.

Als je na afloop een vervelend mens blijkt te zijn, maar de klant heeft het resultaat geboekt dat hij of zij wilde, dan is die klant – let maar op – tóch tevreden!

STELREGEL 1: VRAAG IN JE PROMOTEKST NIET OM GOEDKEURING VAN JEZELF ALS PERSOON.

0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

VALKUIL 2: NAAR DE MOND PRATEN

Waarom worden jouw (web)teksten op z’n hoogst vriendelijk (uit)gelezen? Maar besluit vervolgens (bijna) niemand om jouw betaalde dienst af te nemen?

Omdat je de begrijpelijke neiging hebt de klant naar de mond praten.

O, wat ben je flexibel. O, wat ben je breed inzetbaar. O, wat los je snel en doortastend op. Bla-bla-bla…

Nog lós van de (magere) inhoud en van zulke zinsneden: hoeveel concurrerende ZZP-ers zullen niet óók beweren dat ze flexibel, breed inzetbaar, ervaren en oplossingsgericht zijn?

Met clichés gooi je de unieke kans jezelf impactvol te presenteren op een site of in een artikel – net als je de aandacht eindelijk binnen hebt! – vrijwillig weg.

Laat je daarom – en wel meteen! – van een kant zien, die nieuwsgierigheid en honger opwekt.

Met een bijtende stelling, bijvoorbeeld.

Met een tegendraadse observatie.

Of een bizarre/grappige/onthullende anekdote.

Pas dan willen mensen méér van je weten/hebben.

Pas dan is er het begin van bereidheid (fors) te betalen.

Tot slot: ook al bén je flexibel, breed inzetbaar, ervaren en oplossingsgericht (waar op zich niks mis mee is, natuurlijk): laat het alsjeblieft weg, of zet het onderin of achteraan in de tekst.

STELREGEL 2: VERTEL OVER JE MEEST OMSTREDEN KWALITEITEN, NIET OVER JE ALLANG GEACCEPTEERDE

(Valkuil 3 volgt nog…)

 Geplaatst door om 13:54